Wie zei ook alweer dat reizen leuk was?!

12 januari 2018 - La Paz, Bolivia

Na 3 heerlijke weken relaxen, spaans leren en nog meer relaxen werd het 2 Januari tijd om het avontuur te vervolgen. Op naar Bolivia!

Via Arica en het National Parc Lauca zouden we de grens overgaan. Helaas strandden we al kotsend van de hoogteziekte in Putre. Wij laaglanders houden blijkbaar echt niet van hoogtes. Na een dag in Putre (3500m) te hebben doorgebracht om ons lichaam te laten  wennen aan de hoogte hadden we weer goede moed om een beetje verder te stijgen. Jeej! Het feest begon weer! Spugen, hoofdpijn, tintelende vingers en tenen het hele pretpakket!

We hebben nog nooit met zo’n mooi uitzicht ons zo beroerd gevoeld. Is toch gek, jezelf leeg spugen naast een lagune vol met flamingo’s! Na deze nacht hadden we maar 1 missie, de grens over en zo snel mogelijk naar beneden! De grensovergang naar Bolivia ligt op ongeveer 4500 meter. Niet zo heel geschikt voor ons maar vol goede moed na 2 uur, 6 stempels en 8 formulieren waren we in Bolivia!

En nu zo snel mogelijk naar beneden! Uuuuhm tsjaa…. Goed verhaal….de eerste stad die lager ligt dan 3000 meter is Cochabamba…Cochabamba ligt 470 km van de grens… okeeee.

Google maps zegt dat je er ongeveer 7,5 uur over doet. Wij zeggen uit ervaring 12 uur!!

Wel 12 uur gereden door een fantastisch landschap met bergen lama’s, bergen flamingo’s en bergen bergen! Terwijl we onderweg waren zagen we in de verte een kleurige menigte vol gezellige mannen en vrouwen met bolhoedjes en franjes. Eenmaal dichterbij zagen we dat er naast de menigte op de weg ook een stok met dezelfde fleurige franjes de weg blokkeerde. De vrolijke menigte kwam vrolijk op ons af en vertelde ons vrolijk dat we niet verder mochten. Na een vrolijk praatje vertelde een vrolijke man dat als we vrolijk 10 dollar zouden betalen we vrolijk door mochten rijden. Inmiddels omsingelde de vrolijke menigte ons vrolijke busje. Toen we 10 bolivianos betaalden vond de vrolijke man het voldoende. De vrolijke vrouw was echter niet zo snel voor de gek te houden en verhoogde de toegang naar 20 bolivianos (3 euro). Prima! Wij 3 euro betaald, stok met franjes werd van de weg gehaald en terwijl we al vrolijk uitgezwaaid werden konden we onze reis vervolgen om na 12 uur kapot maar met een zak vol avonturen (positieve & negatieve) aan te komen op een heerlijke 2600 meter waar we eindelijk weer konden ademhalen! Super leuk dat reizen 😉

Aangekomen in Cochabamba bleek het regenseizoen toch wel erg regenachtig te zijn. Na wat rondvragen werd het ons ook sterk afgeraden om richting de boliviaanse amazone te gaan tenzij we een 4wd hebben. Dus plannen omgooien maar! Nu wilde het toeval dat de Dakar rally precies over 5 dagen in La paz zou aankomen. Dus hup terug naar La Paz!

Wat we hebben geleerd van ons uitstapje naar Cochabamba is dat je op heel veel plekken borstvoeding kunt geven: In een taxi, lopend op straat, bij de bushalte, en onze favoriet: terwijl je afrekent bij de kassa!

Aangekomen in La Paz (4000m) werden we meteen geconfronteerd met het regenseizoen en waren we meteen erg blij met onze omgegooide plannen, route richting de zon!

Natuurlijk konden we de Dakar niet overslaan. Al vroegen we ons wel af of het een autorally was of een zeilwedstrijd. Alle straten ondergelopen en de rallyrijders kwamen als verzopen katjes binnendruppelen. Maar de sfeer zat er lekker in en de gekleurde poncho’s zorgden voor een kleurrijk schouwspel!

Na deze boliviaanse avonturen word het voor ons laaglanders toch wel tijd voor iets minder hoogte en iets meer zon. See you again in the dry season Bolivia!!! Peru here we come!

1. Joanne Schouten:
    12 januari 2018
    Wat een leuk verhaal weer om te lezen! Jullie beleven zo te horen meer dan genoeg ;) Geniet ervan! Xxx
  2. Marja Roelofs:
    14 januari 2018
    Wat een mooi verhaal weer om te lezen en een geweldige foto's. Kijk alweer uit naar het volgende verhaal en foto's. Veel plezier in jullie verdere avontuur!!
    XXX Geerit en Marja
  3. JanTing:
    16 januari 2018
    Dank voor alle verhalen.
    Veel groeten
  4. Johan:
    8 februari 2018
    Haha, wat een belevenissen en prachtig verwoord! Genieten terwijl je kotsberoerd bent. Je moet het maar kunnen. 👌🏼