Op zoek naar de schatten van Colombia

9 november 2018 - Medellín, Colombia

Op zoek naar de schatten van Colombia

Na ons grensavontuur voelde Robert dat hij wat moest terugdoen om zijn karma in balans te houden. Dus nog geen 5 kilometer gereden te hebben in Colombia vonden we een lifter langs de kant van de weg. Martine werd gedegradeerd tot de achterbak en Roberts spaans werd heftig op de proef gesteld. Na veel improviserende gebaren kwamen we erachter dat het ging om een jongen uit Uruguay die getrouwd was met een Colombiaanse, werkte in Ecuador en dat hij op weg was naar Cali ( 500km verder?!). Na hem een kilometer of 50 op weg te hebben geholpen vonden we dat ons karma wel veiliggesteld was (ook rook hij niet zo heel fris) en was dit ons eerste Colombiaanse avontuur!

Via I-Overlander kwamen we in contact met een Marokkaanse familie die met een gigantisch hotel op wielen al 4 jaar door zuid amerika hadden gereisd en zich nu gevestigd hadden in een klein Colombiaans dorpje. Hier hebben ze een hacienda gekocht van een voormalig kopstuk van het beruchte Cali-cartel. 3x raden waar wij de eerste nacht sliepen. Er is zelfs nog een ondergrondse tunnel te vinden, wat waarschijnlijk gebruikt werd voor dubieuze doeleinden.

Na 2 nachtjes op de hacienda werden we uitgenodigd bij het gezin thuis en werden we meteen opgenomen in de familie. Deze ervaring typeerde eigenlijk hoe we tot dusver overal zijn ontvangen. Heel warm en gastvrij! Het was een hele bijzondere week en we gingen met een berg tips en tricks maar ook gemengde gevoelens weer verder.

First stop: San Cipriano!

San Cipriano is een dorpje aan de rand van de jungle. Vroeger reed hier een treintje die de bevolking van de bewoonde wereld naar het dorpje bracht. Helaas rijd er geen treintje meer maaaaaar de rails is er nog wel… Wat doe je dan als Colombiaan: Dan maak je zelf een wagonnetje! Men neme 1 brommer/motor/scooter/grasmaaier of wel ander gemotoriseerd voertuig. 1 houten plateautje, monteer hier een bankje en een partytent op en voilá de rails is up and running! Mocht je je hierbij niet zo heel veel kunnen voorstellen (zoals wij toen we dit voor het eerst hoorden) zie de foto’s ;)

Een klein dingetje hier in Colombia is dat ze vrijwel geen engels spreken, maar wel heeeeeeel graag alles van je willen weten en je alles laten zien.

Toen we dus aankwamen in Pijao (een piepklein dorpje midden in de Zona Cafetera) werden we gelijk onbewust gestrikt voor een engelse les. Dit ging nog prima. Aan het eind van de les werden we uitgenodigd (dachten we) voor een tour van de regio. Toen we de volgende dag s’ochtends vroeg klaar stonden bleken we niet de enige te zijn de meegingen op de “tour”. Blijkt dat je met 11 mensen in 1 jeep prima over bergpaden kunt scheuren. Na ongeveer een kwartiertje kwamen we aan bij een restaurant waar nog eens 40 man zat. De “tour” bleek een soort project/bedrijfsuitje te zijn van alle bedrijven die iets met toerisme te maken hebben van heel de regio. En wij waren de proef toeristen!. Door deze gastvrijheid en openheid van de Colombianen hebben we een fantastische week gehad in Pijao waar we het echte Colombiaanse leven hebben mogen aanschouwen, les hebben gegeven aan kinderen, gebiljart met 90 jarigen, zelf onze koffie geplukt en salsa gedanst (gringo style) tussen dronken Colombianen (die hoe dronken ze ook zijn..nog steeds fantastisch kunnen dansen!)

Inmiddels zijn we aangekomen in Medellin. Robert heeft een schep gekocht en is druk aan het graven om het verloren geld van Pablo Escobar te vinden. Tussen het graven door bezoeken we Communa 13. 5 jaar geleden de meest gevaarlijke wijk van heel Colombia. Vandaag de dag heeft de regering in combinatie met de bevolking een succesvolle campagne waardoor het voor toeristen mogelijk is om de meest fantastische graffiti te bekijken en verhalen te horen van mensen die in deze wijk zijn opgegroeid.

Ook hebben we Medellin vanuit de lucht mogen bewonderen via een paraglide vlucht!

Na een hele hoop wasjes gedraaid te hebben (de rode bultjes die we vonden op ons lichaam bleek na wat googlen bedbugs te zijn :O ) is onze volgende stop zon zee en strand! Op naar de kust!

1. Alinda Zaal:
    9 november 2018
    Wat een geweldig avontuur en waanzinnige foto's!! Miss you! xxx
  2. Ana Maria:
    9 november 2018
    Weer een genot om te lezen schat! Geweldig
    Uit Medellin komt Maluma (zanger) ben net in NL naar zijn concert geweest met mijn dochter. Als je hem zie neem hem mee terug naar NL voor mij😂😂😂😍veel plezier jullie en ik wacht op jullie volgende avontuur.
  3. Della de Jong:
    10 november 2018
    Wat geweldig mooi allemaal. Ik geniet met jullie mee💕
  4. Patricia:
    10 november 2018
    Echt geweldig gaaf om te lezen en mee te genieten via de foto's.
  5. Hilleke en Hans:
    11 november 2018
    Wat n fantastische ervaringen weer, superleuk om ( beetje ) mee te reizen, benieuwd naar jullie volgende avonturen XX
  6. Clari:
    12 november 2018
    Puur genieten die verslagen van jou Martine!!!!
  7. Alma:
    15 november 2018
    Zooo gaaf voor jullie!
    Heerlijk die buitenlandse avonturen met prachtige foto’s
    Geniet er nog lekker van om gewoon ook colombiaan te zijn👍😘