Eerste maand in chile

26 november 2017 - Pisco Elqui, Chili

Robert & Martine in Zuid-Amerika

Maand 1: Madrid, Santiago, Coquimbo, Vicuna, Pisco Elqui

Aangezien ik nu al mijn dagboekje kwijt ben is het misschien tijd om technologie in te gaan schakelen en digitaal onze reis bij te houden.

Het begon allemaal op een koude natte regenachtige 15 oktober 2017 in Nederland. Vandaar vlogen we naar het altijd zonnige Madrid om alvast te wennen aan de taal, de zon, de tapas en aan de reis!

Na 5 dagen rondgehobbeld te hebben in Madrid was het tijd voor de grote overtocht.

Bij de incheckbalie vertelde een lieftallige stewardess ons echter dat we toch echt een retourticket moesten hebben. De reden “maar we gaan echt een auto kopen en gaan echt heus wel echt waar echt echt echt Chili weer uit” werd niet geaccepteerd. Op dit punt was Robert lichtelijk geagiteerd ( ik zal niet herhalen wat er gezegd werd, misschien lezen er kleine kinderen mee!)  Nadat Robert al vloekend en tierend uit beeld was kwam er een dame naar mij toe die me rustig uitlegde dat je een busticket kunt reserveren vanuit chili naar bolivia en dat dat als voldoende bewijs gold. Lang leve roaming zonder kosten in de EU, binnen 5 minuutjes hadden wij ons “retourticket” en kon eindelijk ons avontuur beginnen.

Aangekomen en geïnstalleerd in de airbnb in Santiago ging de missie autokopen van start.

Via Suzi santiago, een bedrijf van 2 Israëlische broers en de helden van iedere toerist die in chili een auto wil kopen hadden we binnen 3 dagen onze RUT binnen. Hierna volgde een lange week van internet afstruinen, auto’s bekijken, garage bezoekjes en vooral erg veel wachten. In de tussentijd hadden we afgesproken met Tim. Een jongen uit Nederland met een chileense vriendin die in Santiago woont en toevallig ook nog timmerman is die toeristen helpt met het ombouwen van auto’s naar campers. Tim zag deze klus wel zitten en zo kreeg ons plan al iets meer vorm.

Het kopen van een auto in Chili gaat over het algemeen niet zo heel soepel en wij waren dus erg blij met de hulp van onze vrienden van Suzi. Na steeds bijna een auto gekocht te hebben bleek achteraf toch een document niet in orde, kwam niemand opdagen of was de hele situatie toch wel erg schimmig. Toen we bijna de hoop op wilde geven en dan maar met de fiets door Zuid Amerika wilde gaan kwam de Mitsubishi l300 voorbij. We hadden ons huis gevonden!

Na een week klussen met Tim was de bus omgetoverd in een paradijs en werd het tijd om hem uit te testen. Hit the road jack!

Onze laatste avond in Santiago brachten we door met een bbq als bedankje voor de airbnb host waar we hadden geklust, en met Job en Natalia. Een mede-stolwijker en zijn Colombiaanse vriendin. Ze zitten ook overal he de stolkers! 😉

First stop: Coquimbo!

Ons plan was eigenlijk heel simpel, we willen naar zee! We zagen het al helemaal voor ons: zonnetje, witte stranden, kokosnoot drankje in ons hand.  Dus hop de bus inladen en op naar de zee. Dit was iets verder dan we ingeschat hadden en er waren iets minder tankstations dan gedacht. Dag 1 op reis en al op de laatste druppels benzine net aan het tankstation gehaald. Ja hoor Martine & Robert zijn weer op reis!

Aangekomen bij de zee trokken we onze badkleding aan en waren we helemaal klaar voor het paradijselijke leven. In werkelijkheid was het stervenskoud, stonk het overal naar rotte vis en was het strand verre van wit. Maaaaar we waren bij de zee!!! Na de laatste dingetjes aan onze bus gedaan te hebben en een avondje in het casino doorgebracht te hebben met 2 Nederlandse jongens van de camping zijn we toch maar weer doorgetrokken. Onze volgende bestemming: de sterren!!

La Vicuña

In Chili heb je de meeste heldere nachten per jaar. Dat houd dus ook in dat er heeuul veeeeul astronomische observatoria zijn. Vlak bij het berg dorpje Vicuña in the middle of nowhere is er een observatorium speciaal voor toeristen. En aangezien wij onder die categorie vallen…. Wat was het fantastisch!!! Door een telescoop hebben we Saturnus en Mercurius gezien, honderdduizend sterren en van heel dichtbij de maan kunnen bewonderen. Dit allemaal met uitleg van een enthousiaste planeetfanaat. Hele bijzondere ervaring.

Na deze rondleiding onze bus geparkeerd op een terreintje langs de weg en s’ochtends gewekt door een groep gaucho’s die te paard voorbij kwamen klepperen. ’t Heeft wel wat dat camperen 😉

Pisco Elqui,

En door, op naar Pisco Elqui. De vallei waar de beroemde Pisco gemaakt word. Pisco is een soort gedestilleerd sterke wijn wat lijkt op whisky. Whisky robert? Ja whisky ja. Okeeeee we gaan wel eventjes kijken hoe ze dat maken. Dat bleek niet heel spectaculair te zijn maar de pisco die ze erna schonken smaakte er niet minder om.

S’avonds onze bus geparkeerd op een idyllische camping langs de rivier. Tijd om even bij te komen van het zware reisleven 😉

1. Marlies:
    1 december 2017
    Ik ben fan van je verhaal! Zie het helemaal voor me! 💋
  2. Ina:
    1 december 2017
    Heerlijk verhaal, fijn te lezen Martine, ga zo door
  3. Carina de Wilde:
    2 december 2017
    Leuk Martine! En oja, als je nog wilt dat ik je in contact breng met mijn broertje in Ecuador (Cayambe, iets meer dan een uur rijden van Quito) pb mij dan ja?
  4. Marja Roelofs:
    2 december 2017
    Ziet er goed uit Robert en Martine, heerlijk om met een camper te reizen hè.We kijken uit naar het volgende verhaal, geniet intussen van jullie vrijheid.Veel plezier 😘Geerit en Marja
  5. Alma:
    2 december 2017
    Wow Martine & Robert, hartstikke leuk zo'n nieuw avontuur! Wel weer heel wat anders en relaxter dan ons gezellig uitje in de Indiase Ashram Martine.
    Heerlijk voor jullie en leuk om op deze manier jullie reis te migen volgen.
    Geniet en liefs, 😘
  6. Ina Habold:
    5 december 2017
    Fantastisch om te lezen wat jullie meemaken . Heel leuk geschreven Martine !